God väg till hälsa! 

Kostrådgivning – Kurser – Träning – Föredrag

Malmö   Kåseberga/Ystad   Distanskurser

4Health arbetar med viktnedgång och hälsa genom att påverka rätt processer i din kropp. Lär dig äta mat som gör att du känner dig mätt och hormonerna sänder ut signaler om att du ska förbränna fett… Läs mer Om 4Health

Det här inlägget postades i Nyheter. Bokmärk permalänken.

24 svar till

  1. Din blogg är en av de kostbloggar som jag följer.
    Även om jag inte är LCHFare gillar jag att de
    flesta av dina inlägg är så faktabaserade.

    Önskar bara att man slapp behöva bläddra fram
    och tillbaka när man ville läsa ett inlägg. Optimalt
    vore om man bara kunde bläddra neråt för att läsa
    vidare.

    Daniela

  2. Anna Sparre @ 4health.se skriver:

    Hej Daniela! Roligt att du tycker om inläggen och bra kommentar! Ska fundera över om jag borde ändra på det. Gillar själv att snabbt få en översikt och sen högerklicka ”öppna i ny flik” på de inlägg jag vill läsa, men många har nog samma åsikt som du. Ha en bra kväll!

  3. Farmor kaisi skriver:

    Tack för intressanta artiklar! Skulle gärna få hjälp med mitt problem som är för stor magsäck, Din rymmer kanske 2 liter (säger vi), min rymmer 5 liter, för att förtydliga mitt dilemma. Dessutom har jag alltid varit av olika skäl PF:are, äter mycket när hungern pockar på. Jag förstår att detta har med leptinresistensen att göra o jag vet inte hur jag skall hjälpa mig själv. Går det att ta något före en måltid som får mig känna mättnad fortare. Att äta sakta o tugga 28 gånger varje gång har jag provat, stressar mig oerhört, konstigt nog.

  4. Hej!
    Tack för din kommentar!
    Jag ska skriva om leptinresistens vid tillfälle, men kan inte lova när. Tyvärr räcker inte tiden till för allt man vill, måste dra in lönen också däremellan :-)
    Jag hjälper dig gärna via rådgivning tills dess. Om du inte finns i Skåne så finns det bl.a. emailrådgivning http://4health.se/kostradgivning-via-email Skulle vara lättare om jag visste mer om dig och din situation

  5. Josef Boberg skriver:

    Det gäller ju att äta och dricka så mycket som möjligt av ortomolekylär föda = artegen föda = riktig mat med ”rätt” mängd (det är individuellt) av animaliskt fett och annat smarrigt = rata sammansättningen av kosten enligt normalkostens tallriksmodell = för höga blodsockernivåer = undvik kolhydydraterna [framförallt potatis och rotfrukter (fast morötter, kålrötter och palsternackor i mindre mängder kan vara OK), ris, all slags pasta och bröd, gröt osv. Grönsaker ovan jord är OK – men undvik frukt !], socker / godis och GMO-föda = GenManipulerad Organism som stör ämnesomsättningen (bl a GMO-potatis och GMO-majs odlas i Sverige) – för att undvika att drabbas av t ex diabetes typ 2, ÖVERVIKT, hjärt- och kärlproblem, cancer, allergi, depression / dystymi, demens, Alzheimers mm – och ej minst för att må bättre och bättre dag för dag allmänt sett – som jag ser det – och ca 20 % lägre matkostnader blir bonusen.

    Ingående i sak om vad jag grundar det på här
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-907

    I o f s så kan jag ha fel i detta – men det kan jag ej föreställa mig att jag har – därför att tex Socialstyrelsen gillade ju LCHF-kosten i ett formellt beslut redan den 16 januari 2008 – efter ca två års grubblerier http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf

  6. Jacob skriver:

    Hej Anna!

    Väldigt trevligt föreläsning idag på 24seven idag – lärorikt och alldeles lagom långt! Hade två frågor som jag inte hann ställa på plats så jag tänkte att jag kunde höra av här!

    Först och främst så undrar jag hur fett påverkar kroppen, det var mycket snack om kolhydrater och protein men jag fick inte riktigt grepp om i vilken mängd fett är nyttigt?

    Sedan så håller jag för tillfället på att träna upp mig inför en långfärdscykling genom Sverige och arbetar medvetet för att komma i form och öka min vikt och muskelmassa eftersom mitt BMI är lite lågt. Jag har aldrig kunnat lägga på mig vikt av att varken äta mycket och/eller dålig mat, den enda framgång jag vunnit har varit ett kilo hit eller dit när jag tränat mycket men det handlar inte om någon nämnvärd viktökning. Jag är inte spinkig utan relativt vältränad men vet inte om jag skulle kunna ändra min kost något för att öka i vikt – samtidigt som jag trappar upp på träningen och kroppen inte tar skada.
    Några tips?

    Än en gång tack för en suverän föreläsning, schysst hemsida också!

  7. Hej Jacob!

    Tack för din fina feedback.

    Det var ju en inspirationsföreläsning och inte heltäckande därför var det bara som exempel jag jämförde protein och kolhydrater. Du kan äta hur mycket fett som helst egentligen, de flesta äter för lite. Det är en fin energikälla så länge du varierar och äter olika sorters fett och samtidigt får i dig vitaminer, mineraler etc (som ofta finns i fettrika livsmedel). Detta är grundkunskap som du får mer av i mina kurser, tex http://4health.se/distanskurser

    Ang att gå upp i vikt så är både fett och protein anabolt, dvs muskelbyggande. Även insulin/kolhydrater är anabolt, men bygger samtidigt fettdepåer. Så mycket fett, lagom eller rel mycket protein och dessutom lite kolhydrater är ett bra recept för viktuppgång. läs gärna inlägget om det här: http://4health.se/ga-upp-i-vikt
    Vill du ha mer utförliga svar och personlig coaching/råd med det här så rekommenderar jag rådgivning:
    http://4health.se/kostradgivning-via-email
    http://4health.se/kost-halsoradgivning-1h

    Tack för att du var med på föreläsningen och lycka till!

  8. Nina skriver:

    Hej Anna!

    Jag älskar att träna och blev frustrerad och väldigt ledsen, när jag inte längre kunde träna mitt härliga träningsprogram längre, eftersom jag är gravid. Jag är just nu i vecka 22 och visste inte att man ska undvika att ligga på rygg förens idag.

    Men jag har googlat och läst många konstiga inlägg, bloggar och sett på youtube vad man kan och vad man bör göra. Nu har jag prövat det jag hittade på din hemsida igenom google och är super nöjd. tack, tack, tack :)

    Men jag har också två frågor, den ena är hur tung kettlebell kan jag/bör jag använda till kettlebell swing (har använt 12, 16 och 20kg tills idag) och deadlift? Kan jag fortfarande göra höftböjaren på ett ben (du vet när man ligger på rygg och trycker upp höften/rumpan mot taket)?

    Ha en fin dag!

    • Hej Nina! Tack för din kommentar!
      Det korta svaret är att känns det bra så är det ok. Det finns tre saker man bör tänka på:
      1. tänk på att leder etc luckras upp. mest brukar detta kännas kring höfterna som foglossning, så gör inget som gör ont i höfterna och överstretcha heller inte – det kan ge besvär senare under grav.
      2. tänk på att magmusklerna delar sig – förvärra inte detta genom att överbelasta de yttre magmusklerna
      3. gör inte för ryckiga rörelser, utan rörelser där du känner att du har kontroll genom hela rörelsen, då kan du snabbt ”backa” om det inte känns bra och du riskerar inte dina uppluckrade leder

  9. Ulrika skriver:

    Jag undrar vad du anser om Aroniabär. Jag har plockat en massa nu och läst att de är bland de nyttigaste man kan äta. Men jag blir väldigt restriktiv när jag ser att energiinnehållet är jättehögt. Det innehåller mycket kolhydrater. De är sträva när man äter dem färska men om du fryser in dem så försvinner strävheten. Vore mycket intressant att höra vad du tycker om dessa bär.

  10. Åsa skriver:

    Hej!
    Just hittat din blogg och känner att jag hittat en guldgruva :-)

    Kan du tänka dig ändra typsnittet alternativt, öka storleken något? Texten känns väldigt liten och är lite ansträngande att läsa om du frågar mig (och jag har inte glasögon :-D )

  11. eva pettersson skriver:

    Hej Anna!

    Tack för en jätteintressant och inspirerande podd!
    Jag skulle tycka att det var jättekul om privatpraktiserande dietist Jenny Levin (www.dietistan.se) blir intervjuad i podden någon gång. Jag har märkt att du har ett magtema med intressanta gäster som sofia antonsson och peter martin. Jenny levin brinner för tarmfloran och inspirerar andra till att göra hemgjord kefir, syrade grönsaker, kombucha med mera. Hon har även varit med i Ann Fernholms bok Smakäventyret då hon jobbar en hel del bed hur man ger barn den bästa starten i köket från början. Hon är även väl insatt i GAPS dieten som verkar kunna läka tarmen hos en del. Otroligt kunnig och inspirerande dietist. Snälla bjud in henne!

    Trevlig kväll,
    Eva Pettersson

  12. Petra Olsson skriver:

    Hej!
    Tack för en jätte bra pod som är så tydlig och faktabaserad. Har lärt mig massor. Du pratar ibland om kosttillskott och då undrar jag om du kan berätta om vilka kosttillskott man kan köpa på marknaden eller vilka man ska undvika och varför. Har vänner som äter/dricker Fitline och är helt sålda på det. Själv är jag skeptisk när det inte finns i vanliga hälsokostbutiken. Skulle du kunna förklara om den är bra eller ej och vad den isåfall skulle göra för bra i kroppen?
    Bästa hälsningar Petra

  13. Elin Nirjens skriver:

    Hej Anna!

    Jag har fått veta att jag har lågt prolaktin vilket resulterar i utebliven mensturation. Som behandling har jag fått utskrivet Fermasekvens. Har du Anna eller någon annan här erfarenhet av det och några synpunkter? Jag är skeptisk till att stoppa i mig hormoner men är osäker på vad lågt prolaktin gör egentligen

    //elin

  14. Linda skriver:

    Hej,

    Jag har en fråga som jag misstänker att du kan ge ett tillfredsställande svar på! Jag är gravid och undrar vilka tillskott jag bör ta och inte ta? Jag äter en sådan där anpassad gravidtablett från Apoteket, men den innehåller ju så mesiga mängder av allting. Vågar jag till exempel ta tillskott av D-vitamin (märket D3 – mer än generell rekommendation/tablett), och bör jag ta multivitamin och multimineral? Tycker man läser överallt om att man måste vara försiktig med typ allt när man är gravid, men det känns ogrundat och överdrivet.

    Min kost är inte strikt paleo eller lchf, men jag äter väldigt lite socker, mjöl och mjökprodukter och tänker på att försöka äta så näringsrikt som möjligt, mycket fett etc. Ekologiskt i hög grad.

    /Linda

  15. Jessica skriver:

    Hej, tack för en intressant och bra sida!. Har precis börjat med en livsstilsförändring där en viktnedgång på 35 -40 kg är att nå ( men även en hållbar mat/livsstil framöver). Har några frågor jag inte ”blir klok på”:
    1. Jag gillar frukt. Är det så att frukten triggar ett sockerbehov eller är det så att frukt faktiskt ”förhindrar” viktnedgången ( om man äter LCHF)?.
    3. Har också läst någonstans att LCHF-kost är väl lämpad om man har autoimmuna sjukdomar där immunförsvaret är högintensivt?.
    3.. Jag läser om att andra gått ner så många kilon utan att träna alls. Kan det vara så att när man är väldigt överviktig så går man ner lite fortare ju mer man väger?. Jag kan pga en kronisk sjukdom inte löpträna eller utöva väldigt fysiska pass men promenader på 1-2 timmar per gång funkar. Är det bättre än inget alls och i vilken omfattning rekommenderas att man rör på sig?.

  16. Sofia skriver:

    Hej! Vore kul om du ville göra ett avsnitt om sönderbantade kroppar, metabolic damage, om träning kan göra dig fet,

  17. Margareta skriver:

    Hej ! Vill bara säga att jag tycker det här är en fantastiskt intressant pod! Upptäckte den när du intervjuade Ralf Sundberg.Därefter har jag lyssnat på alla avsnitt tror jag. Rekommenderar den för alla mina vänner och bekanta.
    Har alltid varit intresserad av hälsa . Du förklarar allt på ett lättfattligt sätt och jag har faktiskt lärt mig saker som jag inte greppat tidigare trots att jag är sjuksköterska.

  18. Sofia skriver:

    Hej Anna
    Tack för en superbra pod! Dock har jag några tips angående hur du inleder podden. Jag har börjat att skippa de 3-4 första minuterna för att det verkar som att du börjar varje podd med att läsa en lyssnarrecension, be folk att recensera podden och säga nåt med ”fylld med gratisinformation”. Jag förstår att det stämmer och att du måste hitta sätt att marknadsföra dig i podden, men det kanske skulle gå att göra det på något annat sätt? Jag tänker att det finns många poddar som är mycket större än din där man går rakt på innehållet och mer smyger in info om sitt eget erbjudande. Jag tror att det faktiskt skulle vara effektivare även i ditt fall. Nu tror jag många bara stänger öronen eller som jag bara skippar in 3-4 min in i podden.
    Jag tycker verkligen om din podd och dig, och jag skickar bara det här som en ärlig feedback som kanske kan få podden att bli ännu bättre. Hoppas du tar det så!
    Bästa hälsningar

  19. helene Ottosson skriver:

    Hej Anna,

    Jag är djuuupt imponerad, tacksam och verkligen full av beundran över dig och ditt arbete!!!! Upptäckte din pod i höstas och blev fast direkt. Ingen har kunnat sporra mig, engagera mig, få mig att tänka till och dessutom fundera över yrkesbyte, som du!!

    Jag har en lång sjukdomshistoria på diverse plan. Kom i kontakt med näringsterapi 1999 efter att ha drabbats av en parasit i magen under en Kinaresa. Det blev en lång resa tillbaka efter operation, sjuklig viktnedgång och bestående matallergier. Tack vare min företagsläkare, som just hade anställt en naturläkare (!!) utbildad på IFMkliniken fick jag adekvat hjälp och sen dess har jag läst och engagerat mig i alternativ till vanlig vård. Min familj har också påverkats av mitt intresse som tur är. Innan min dotter kom läste jag även ett antal kurser för P Wilhelmsson i hopp om att en dag byta yrke från jurist till näringsterapeut.

    Annat kom emellan men nu (sååå många år senare) har du återuppväckt mitt stora intresse ordentligt. Jag är sååå tacksam för det. Dessutom kämpar jag fortfarande med en del åkommor så jag slukar varje podavsnitt direkt när de kommer. Tyvärr strular min mobil med lösenord mm så recensioner via Itunes har jag dessvärre inte kunnat ge men jag skulle kunna skriva full pott på de allra flesta!!!

    Att du förutom att bjuda in intressanta personer, har en behaglig röst, ger hopp, är otroligt strukturerad och kan få svår materia begriplig gör podden till ett guldkorn…som bara måste överleva!!! Oändligt tack för ditt engagemang och att du bjuder så mycket på dig själv både på blogg och pod.

    Nu till min fråga: Vet att mycket sker i Stockholm och många andra platser i Sverige säkert skulle vilja och behöva ditt besök men jag undrar ändå om du skulle kunna tänka dig ett besök i huvudstaden med en eller flera öppna föreläsningar? Finns det kanske möjlighet att samlas på Paradiset (butik och matställe), på ett hotell, någon annan plats som känns rätt för dig?

    Dessutom skulle jag vara den första att stå på kö för en bok…om du vill/hinner ge ut någon!!

    Varm innerlig hälsning,
    Heléne

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>