Fysisk aktivitet samt lägre kroppsvikt – bättre spermier

Måttlig fysisk träning verkar kunna förbättra spermakvaliteten hos män. Det antyder både tidigare studier och en ny studie som lät några hundra friska män börja med fysisk träning i olika grad.

Jämfört med en kontrollgrupp som inte tränade ökade spermiekvaliteten hos personerna i studien som började träna. Detta mättes bland annat i antalet spermier. Störst ökning av spermakvaliteten, 15-20 procent fler spermier, syntes hos dem som sprang en halvtimme tre gånger i veckan. Detta definierades i studien som måttlig träning.

Försökspersonerna som tränade gick också ned i vikt under de månader som studien pågick. Studien pekar på att viktminskning minskar inflammationsparametrar i kroppen. Det har man visat i andra studier. Minskad inflammation i kroppen betyder mindre oxidativ stress, som det kallas. Och minskad oxidativ stress kan ha en positiv effekt på spermakvaliteten enligt tidigare forskning

Det som är nytt är det samlade konceptet: att måttlig motion leder till viktreduktion och minskad inflammation – och att det kan vara kopplat till bättre spermakvalitet. Varken tidigare studier eller den nya säger dock något om huruvida träning faktiskt leder till att man lättare får barn – eller om det är effekten av viktnedgång / minskad inflammation.

Män med minskad fertilitet har, enligt forskning, i genomsnitt högre BMI än män som inte har fertilitetsproblem. Är det fetman som leder till att man får försämrad spermiekvalitet? En del tror det. Man tror att den försämrade spermiekvaliteten kommer sig av en inflammationsreaktion i kroppen som utlöses av oxidativ stress som i sin tur utlöses när man är överviktig.

Men män som har fertilitetsproblem har också ofta låga halter av det manliga könshormonet testosteron. En testosteronbrist kan i sig leda till att man blir överviktig.

Det finns inte så mycket forskning kring vad som ökar manlig fertilitet. Det är dock visat i många studier att rökning har en negativ påverkan. Tidigare på ämnet manlig fertilitet om effekten av bl.a. folat, kemikalier och gluten: http://4health.se/?s=spermie och http://4health.se/?s=manlig+fertilitet

http://www.reproduction-online.org/content/153/2/157.abstract?sid=9c0c3a24-5b49-497d-834e-d3d334d3fd9f

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6582304

Det här inlägget postades i Hälsa - övrigt, Träning, Vikt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>