Håll dig mättare med bättre sammansättning av smaker

Vi människor har ungefär 6000 smaklökar, framförallt på tungans spets, sidor och rot, men även på andra ställen, t.ex. i halsen.

Sensorcellerna har receptorer för de 5 grundsmakerna, sött, surt, salt, bitter och umami. När smakreceptorerna i smaklökarna upptäcker en smak, skickas information till hjärnan.

[Umami är den smak som förhöjs med smakförstärkare (Dvs glutamat E620-E625. Den tillsatsen bör du dock försöka undvika, vilket du kan läsa mer om i äldre inlägg) och finns i mat som innehåller protein, då den kommer ur aminosyran glutamat/glutaminsyra. För att få fram umamismaken behöver du tillreda maten på något sätt, tex genom fermentering, kokning eller mognad (jämför lagrade ostar mm). ]

När en måltid innehåller samtliga grundsmaker aktiveras alla smaklökar, vilket i sin tur leder till att hjärnan blir nöjd. Du blir därför mätt och nöjd snabbare om maten innehåller fler smaker. Det kan alltså t.o.m. kan vara bra att ta en bit mörk choklad efter maten. Då får du både lite sötma och lite bittert, vilket kanske saknades i din (nyttiga lowcarb-) måltid. Det är också det här (i kombination med ett ev. högt kolhydratinnehåll) som gör att man oftast inte känner sig helt nöjd efter ett meal på McDonalds, vilket inte ofta är en smaksensation. Av den här anledningen är det också viktigt att krydda maten. Använd gärna färska örter som även innehåller en massa nyttigheter, färsk chili, ingefära mm.

Även stimulans av den sk trigeminusnerven (trigeminal nerve) har inverkan på mättnad. Den påverkar ögon, näsa, käke mm och stimuleras av små irritationer på tunga, i hals och näsa, t.ex. av stark mat som chili och ingefära. Det här har en positiv inverkan på mättnadskänslan och dessutom ökar ämnesomsättningen något av starka kryddor.

Men det är inte bara smakreceptorerna som påverkar hur du upplever en smak, utan även lukt och konsistens påverkar. När maten innehåller många olika färger, doftar mycket och innehåller olika konsistenser så stimulerar detta också hjärnan så att du snabbare känner dig nöjd och mätt.

När man sen tillagar maten påverkar de olika smakerna varandra. Salt eller sött tar bort bitter smak t.ex. Men ännu viktigare, stärkelserik mat (pasta, ris, potatis, bröd) absorberar mycket smak – ytterligare en anledning till att välja vår ursprungsmat. Det här kan vara en av orsakerna till att många som går över till lågkolhydratkost / LCHF upplever att maten smakar mer, att man behöver mindre salt mm. Jag tror dock personligen att det även beror på att man vänjer sig av med att allt måste smaka så sött.

Image: posterize / FreeDigitalPhotos.net

Det här inlägget postades i Kost och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Håll dig mättare med bättre sammansättning av smaker

  1. Pingback: Blir flygresenärer och flygplanspersonal lättare överviktiga? | 4Health.se by Anna Sparre

  2. Pingback: Tips mot sötsug | 4Health.se by Anna Sparre

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>