Hur du kan bota infertilitet – och lite om folat vs folsyra

En mycket stor andel av befolkningen har avvikelser i en gen som kallas MTHFR. Du som lyssnar på podden hörde mig prata med Dr Cecilia Fürst om denna gen i avsnitt 54. En gen som kodar för ett enzym (methylenetetrahydrofolate reductase) som är viktigt i det som kallas metylering i kroppen.

En viss uppsättning av ett visst ställe på den här genen (SNP: 677 C>T, men även SNP: 1298 A>C) innebär bland annat att du har ett större behov av folat i kosten för att metyleringsprocessen i kroppen ska fungera som den ska. Notera att det inte hjälper, utan snarare stjälper, att äta tillskott av den syntetiska formen folsyra. Syntetisk folsyra är inte samma sak som folat som du hittar i gröna grönsaker. Du kan läsa mer om detta i tidigare inlägg här

Den här uppsättningen eller varianten av MTHFR-genen är också kopplad till ökad manlig infertilitet. Men en ny studie visar att män med den här genetiska uppsättningen förbättrar sin fertilitet genom tillskott av folat (återigen, inte av folsyra utan folat) upp till tio gånger rekommenderat dagligt intag.

Samma genuppsättning (som innebär ett ökat behov av bl.a. folat) har också kopplats till flera sjukdomar, inklusive vissa cancerformer och autism. Det är alltså av stort värde att testa sin genetiska uppsättning när det gäller MTHFR. Detta gäller även för kvinnor som planerar att ta tillskott av folsyra i samband med graviditet. Folsyra kan i värsta fall göra mer skada än nytta, beroende på din genetiska uppsättning.

MTHFR-genen och mycket mer testas i det stora DNA-test du kan göra här, och som du hittar under hälsotester här på 4health.se. Önskar du endast testa MTHFR-genen så är det också möjligt. Kontakta mig via email.

Folat hittar du rikligt i mörkgröna grönsaker och i äggula, men tänk på att det är känsligt och förstörs av värme.

Källa: Jeffrey Bland

Det här inlägget postades i Hälsa - övrigt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar till Hur du kan bota infertilitet – och lite om folat vs folsyra

  1. Namn skriver:

    Hej Anna och TACK för denna information. Har tidigare ätit folsyra i tablettform eftersom vi försöker få barn, men det har jag slutat med nu. Jag undrar om ända sättet att få i sig folat är via kosten, eller om det finns vitaminer i tablettform jag kan komplettera med (typ B6?). Jag äter en paleo/lchf-inspirerad kost, men blir ju fundersam vissa dagar om jag får i mig tillräckligt nödvändiga vitaminer för ett fosters utveckling. Vore så tacksam för svar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>