Liponsyra – Antioxidanten som bl.a. förbättrar din insulinkänslighet

Om du hört talas om liponsyra, eller ALA, alfaliponsyra / alpha lipoic acid, förut så kanske du känner till att det kan förbättra insulinkänsligheten. Men visste du också att det har många andra fördelar? Det är en kraftig antioxidant som bland annat visat sig kunna hjälpa dig att bygga muskler och ge bättre ögonhälsa.

Alfa-liponsyra / ALA ska inte förväxlas med ALA som i alfa-linolensyra, som är den kortare omega-3-fettsyra du hittar i tex linfrön.

Liponsyra är en antioxidant och en viktig kofaktor i flera av kroppens enzymsystem. Den är både vattenlöslig och fettlöslig, vilket är ovanligt, och dessutom passerar den blod-hjärnbarriären. Liponsyra tar sig också in i mitokondrierna där den är en essentiell kofaktor för energiproduktionen i citronsyracykeln. Förutom att vara antioxidant kan den också:

-      Hjälpa andra antioxidanter som vitamin-C och -E komma tillbaka till sina aktiva former efter att de plockat upp fria radikaler

-      Fungera som metallkelator och dra ut metaller ur kroppen

-      Påverka signalvägar i kroppen inklusive de för insulin, kväveoxidbildning och apoptos (programmerad celldöd)

Liponsyra påverkar många olika processer

Det finns mängder av studier och användningsområden för liponsyra. De inkluderar hud, ögon, hjärta-kärl, benskörhet och flera andra. Här är ett urval.

Diabetes och insulinresistens

Liponsyra har visat sig kunna ge bättre insulinkänslighet, vilket är bra för den som har diabetes och för den som vill gå ner i vikt.

Psykisk hälsa

I studier har man sett att liponsyra ökar bildningen av serotonin och andra monoaminer.

Bygga muskler

Liponsyra ökar antalet glukostransportörer (GLUT-4 receptorer) på ytan av muskelcellerna. Mer glukos in i cellen ger mer glykogen (energilager i musklerna) och hjälper till att reparera musklerna.

Ögonhälsa

En av orsakerna till starr anses vara oxidativ stress i ögats lins. I en djurstudie kunde man se att liponsyra normaliserade aktiviteten hos glutationperoxidas, katalas och ett enzym som är beroende av vitamin C (ascorbate free radical reductase).

Mat med mycket liponsyra i (högst innehåll först)

Liponsyra finns i de flesta råvaror, men mer koncentrerat i:

  1. Spenat
  2. Njure
  3. Hjärta
  4. Broccoli
  5. Tomat

Dvs. återigen har vi vår viktiga inälvsmat (finns också rikligt i lever, hjärna etc), och våra mörkgröna grönsaker :)

Tillskott av liponsyra

I studier som visat bra effekter av tillskott med liponsyra på sänkning av blodsocker och ökad insulinkänslighet har försökspersonerna använt 200-600 mg /dag.

Liponsyra finns i alla kroppens celler och är en väldigt allsidig antioxidant. Även om kroppen själv tillverkar liponsyra, kan det vara bra att hålla koll på att du får i dig ordentligt av vad vissa kallar den ”ultimata” antioxidanten.

Inlägg i samarbete med Katarina Hagberg

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4124142/

http://superfoodly.com/top-10-list-of-foods-high-in-alpha-lipoic-acid-ala/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4724131/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4663357/

Det här inlägget postades i Nyheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>