profilbild

God väg till hälsa! 

Kostrådgivning – Kurser – Träning – Föredrag

Malmö   Kåseberga/Ystad   Distanskurser

4Health arbetar med viktnedgång och hälsa genom att påverka rätt processer i din kropp. Lär dig äta mat som gör att du känner dig mätt och hormonerna sänder ut signaler om att du ska förbränna fett… Läs mer Om 4Health

Publicerat i Nyheter | 24 kommentar

131: Akne och hudbesvär – Hur du får fin hy och blir av med finnar

Finnar, akne/acne – kärt barn har många namn! Idag ska vi prata om hur du får fin hy.

Vi fokuserar lite extra på just akne eftersom jag ofta får frågor om det, men kommer också in på saker som utslag, eksem, psoriasis, rosacea och perioral dermatit.

Du får 40 minuter att lyssna på i bilen, på tåget, eller på promenaden!

Så här gör… läs mer

Publicerat i podcast | Lämna en kommentar

Förbättra tarmfloran – så gör du! Del 5) Prebiotika och resistent stärkelse

sallad mix

Prebiotika

Prebiotika är alltså maten för bakterierna, för probiotikan. Prebiotika är fibrer.

Probiotikatillskott är väldigt bra medan man tar dem, men det är tyvärr svårt att få en långvarig effekt som varar efter avslutad kur. I längden är det viktigare att få i sig prebiotika, fibrerna, maten för bakterierna – för att kunna förändra sin tarmflora.

Fokusera på att få i dig en stor… läs mer

Publicerat i Hälsa - övrigt | Etiketter | Lämna en kommentar

Nya fynd av superresistenta bakterier i Europa

pills-14550_640

Som du säkert känner till är antibiotika läkemedel som används för att behandla bakteriella infektioner.
Men ju mer antibiotika som används, desto större är risken att bakterierna blir motståndskraftiga, resistenta, mot det aktuella antibiotikumet.
Resistenta bakterier kan spridas mellan människor, djur och i miljön. Dessutom kan bakterier byta resistensgener sinsemellan. Och som jag skrivit om tidigare så kan även resistenta bakterier underlätta… läs mer

Publicerat i Ohälsa & Sjukdomar | Etiketter | Lämna en kommentar

Förbättra tarmfloran – så gör du! Del 4) Fermenterad mat och smuts

fermenterad mat surkål syrade grönsaker pickles

Fermenterad mat

Ett mycket hållbart och bra sätt att få i sig probiotika på är i form av fermenterad mat. Lyssna gärna på avsnitt 105 av podcasten för att lära dig allt på detta ämne – både hur du gör din egen surkål mm och hur du ska tänka om du köper fermenterad mat. Nyligen skrev jag ett långt inlägg om hur… läs mer

Publicerat i Hälsa - övrigt | Etiketter | Lämna en kommentar

Förbättra tarmfloran – så gör du! Del 3) Probiotika

2017-01-06 09.54.49

Probiotika

För det första vill jag säga det att om du nu tar en antibiotikakur, så använd probiotika både under tiden du äter antibiotikan och efter. När jag jobbar med klienter och infektioner i tarmen (parasiter, patogena bakterier eller överväxt av jästsvamp) så arbetar vi med potenta antimikrobiella örtpreparat och gör då på samma sätt – dvs vi använder probiotika både under antimikrobiell behandling… läs mer

Publicerat i Hälsa - övrigt | Etiketter | 4 kommentar

Förbättra tarmfloran – så gör du! Del 2) Antibiotika

pills-14550_640

Antibiotika

Just antibiotika är intressant. Visste du att en enda antibiotikakur kan förändra din tarmflora permanent?! Jag har länkat till ett par studier på ämnet nedan. Det finns studier som visar saker som:

  • signifikant förändrad bredd i mikrofloran efter antibiotikakur
  • utveckling av sjukdomar / patogena mikrober i tarmen efter antibiotikakur, tex Clostridium difficile (ger vanligen diarré)
  • en antibiotikakur påverkar så mycket som en

läs mer

Publicerat i Hälsa - övrigt | Etiketter | 4 kommentar

Antibiotikaresistens i Sverige ökar i rasande fart!

pills_zmkstudio

Apropå veckans tema med inlägg om tarmflora, antibiotika mm:

Helt ny forskning visar att antibiotikaresistensen ökar dramatiskt!

En färsk studie från Uppsala universitet visar att förekomsten av antibiotikaresistenta bakterier hos friska förskolebarn har ökat från tre till över 20 procent på bara sex år! Var femte friskt barn i Uppsala bär på tarmbakterier som kan stå emot antibiotika. Det här den tredje högsta förekomsten… läs mer

Publicerat i Ohälsa & Sjukdomar | Etiketter | Lämna en kommentar

Förbättra tarmfloran (tex efter antibiotika) – så gör du! Del 1) Inledning och bakgrund

dip snacks grönsaksstavar nötter mellanmål

Inledning

Den här veckan tillägnar vi din tarmflora!

Jag skriver och pratar mycket om tarmfloran och hur den påverkar vår hälsa. Och även om jag indirekt pratat också om hur man förbättrar sin tarmflora så har jag nog inte varit tillräckligt tydlig och konkret, för jag får alltid mycket frågor kring detta.

Är du ny på ämnet så börja gärna med att lyssna… läs mer

Publicerat i Hälsa - övrigt | Etiketter | 3 kommentar

Intensivkurs / Hälsohelg 7-8 april

På grund av stor efterfrågan från privatpersoner på de tvådagars intensivkurser (Hälsohelg) som jag ordnar för grupper, så anordnar vi nu ett tillfälle där du kan anmäla dig utan att själv behöva dra ihop en hel grupp. Men platserna är begränsade, så först till kvarn! Förra gången vi hade ett öppet tillfälle (i november) blev det snabbt fullbokat Boka genom attläs mer

Publicerat i Aktuellt | Lämna en kommentar

130: Soja, östrogen, bröstcancer och prostatacancer

Jag får ofta frågor och tankar om sojaprodukter från er lyssnare och bloggläsare, så jag tänkte ge några tankar kring detta ämne idag. Och så kommer vi in på det komplexa ämnet östrogener.

Dessutom får du min sons bästa hälsoråd i dagens avsnitt

Du får 20 minuter att lyssna på i bilen, på tåget, eller på promenaden!

Så här gör du:

Lyssnaläs mer

Publicerat i podcast | Lämna en kommentar

Mejerifri yoghurt! Syrad kokosgrädde – DIY superenkelt!

kokosyoghurt syrad kokosgrädde björnbär efterrätt

Syrad kokosmjölk! Hemgjord mejerifri yoghurt på kokosgrädde eller kokosmjölk!!

Du behöver bara

  • 1 förpackning tillsatsfri kokosgrädde eller kokosmjölk – beroende på hur tjock yoghurt du vill göra.
    Obs! Även om jag älskar Kung Markatta för att de säljer ekologisk kokosgrädde utan tillsatser och utan bisfenol A i burkarna så funkar den tyvärr sämre i det här fallet. Den är skiktad och grynig

läs mer

Publicerat i Recept | 1 kommentar

128c: Mer prebiotikautmaning

Prebiotika förbättrar din viktiga tarmflora!

Ytterligare ett bonusavsnitt på temat ”konkreta tips för tarmfloran”.

Lite uppdateringar i prebiotikautmaningen, fler tips och svar på frågor.

Ta dig an utmaningen i detta avsnitt och avsnitt 128b för att få en bättra tarmflora, och få samtidigt inspiration från min mat.

Du får 10 minuter att lyssna på i bilen, på tåget, eller på promenaden!

Så… läs mer

Publicerat i podcast | Lämna en kommentar

Mjölk förkortar livet pga inflammation

milk_stuart miles

Ny studie: Mycket mjölk förkortar livet
Den som dricker mycket mjölk riskerar att dö i förtid enligt forskare vid Uppsala universitet och Karolinska institutet som studerat mjölkdrickande bland ca 106 000 medelålders och äldre kvinnor och män.

Det här är som ni ser en observationsstudie, så resultatet måste givetvis bekräftas i en kontrollerad studie innan man kan dra slutsatsen att det är mjölk… läs mer

Publicerat i Kost, Ohälsa & Sjukdomar | Etiketter | 6 kommentar

Örten Ashwagandha bibehåller kroppsvikten under stressiga perioder

adaptogener adreno plus

Ashwaganda har i tusentals år använts för sina lugnande och stärkande egenskaper. Nu finns flera forskningsstudier som visar verkningsmekanismerna som framför allt är att den påverkar kroppens stressrepons, inklusive minskar kortisolnivåerna. I en ny studie har man kunnat se att personer under stress som fått tillskott av örten behållit sin vikt bättre än de som fick placebo.

Kortisol är egentligen ett fantastiskt hormon som… läs mer

Publicerat i Nyheter | 2 kommentar

Kopplingen mellan sockerberoende och brist på spårämnen

tårta choklad ljus

Pehr-Johan Fager som var med i det mycket intressanta podcastavsnitt 113 skickade mig ett trevligt brev och sin nya bok.

Pehr-Johan skriver i sitt brev bl.a. ”jag är övertygad om att litiumbrist är en viktig komponent när det gäller beroende. Det är ju så att litium stärker serotoninsvaret och hämmar dopaminsvaret. På så vis krävs det mindre serotonin för att vi skaläs mer

Publicerat i Ohälsa & Sjukdomar | Etiketter | 2 kommentar