Tugga din mat!

Nästan alla resultat av avföringstester jag går igenom innehåller rester av fibrer – ett tecken på att man tuggat för lite, kastat i sig maten och/eller ätit ”på stående fot”. Dvs de flesta äter för snabbt och tuggar sin mat alldeles för dåligt.

Det kan tyckas vara det lilla i resultatet; som i övrigt kanske visar på dysbios, parasiter och annat; men munnen och tuggandet är en del av din matsmältningsapparat. En viktig del.

Här kommer två (av flera) anledningar:

1. I munnen sker mycket av nedbrytningen av dina kolhydrater. Enzymet amylas är högst aktivt i munhålan. Så ju längre du bearbetar maten där, desto bättre nedbrytning.
Bland annat den enormt vanliga åkomman IBS är ju kopplat till problem med att ta hand om just kolhydrater, så har du minsta lilla problem med svullnad eller ont efter måltid, så är det dags att börja tugga mer och att äta i lugn och ro.

2. Om du tuggar och finfördelar maten så ökar du ytan där enzymer och saltsyran i magsäcken kan verka på maten.  Det här är viktigt bland annat för proteinnedbrytning.
Så har du svårt att smälta kött och protein, eller dåligt upptag av tex järn och vitamin B12, så har du ytterligare anledning att börja tugga maten och att äta i lugn och ro.

Någon klok person sa en gång att ”you should drink your food and chew your water”. Vilket betyder att du ska tugga din mat tills den är flytande innan du sväljer den (och absolut inte skölja ner mat med dryck i all hast). Och att du ska ta in drycken i munhålan och låta den blandas med saliv så att kroppen hinner känna vad som kommer, istället för att hälla ner den i strupen.

Det här inlägget postades i Kost och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar till Tugga din mat!

  1. Tina skriver:

    Hej Anna!
    Bra att tänka på. Jag har en magfunering angående fiber, Sedan något år tillbaka kan jag inte längre äta jordärdskockor utan att få gräsliga magsmärtor och gasbildning. Funderar på om jag blivit känsligare för fibrer i och med att jag äter lchf sedan 7 år tillbaka. Eller har du någon teori varför just jordärskockor får magen att reagera.

  2. Pingback: Mättnadshormonet som försvinner om du överäter – och det här kan du tänka på | 4Health.se by Anna Sparre

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>