Så här fuskas det med maten.
Äkta Vara har igen utsett årets matbluff med hjälp av folkets röster.
Personligen tycker jag nog Skånemejeriers Bara yoghurt frukt & bär är värst, eftersom den utger sig för att vara så bra.
“Med överlägset flest röster blev det Alpro Cuisine soya vispbar som utsågs till ”vinnare” av antipriset Årets matbluff.”
“Trots att det vegetabiliska gräddalternativet har ”soja” i namnet innehåller den endast två procent av denna råvara. Som jämförelse innehåller Alpros egna sojadrycker fyra gånger så mycket sojabönor. Den huvudsakliga råvaran i sojavispen är istället palmolja, vilken utgör hela 25 procent av innehållet.”
“Sina gräddliknande egenskaper har produkten fått med hjälp av bland annat konsistensmedel och aromämne.”
Palmoljan är kritiserad, bland annat av miljöskäl. Närmare hälften av de totalt 19 100 rösterna föll på denna produkt.
“Ingredienser: Vatten, vegetabiliska oljor och fetter (fullhärdad palmkärnolja, palmolja, palmkärnolja), maltodextrin, socker, skalade sojabönor 2%, emulgeringsmedel (sackarosestrar av fettsyror, mjölkestrar av mono- och diglycerider av fettsyror), havssalt, arom.”
Alla finalister kan du se här nedan. Närmaste konkurrenterna var Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär och Pågen Brioche hamburgerbröd.
Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär hallon & jordgubb
“En fruktyoghurt med mer bär och mindre socker. Så tänker nog de flesta när de ser denna produkt. 20 procent frukt och inget tillsatt socker står det på framsidan. Mängden hallon och jordgubbar, som avbildas stort, utgör dock mindre än hälften av detta procenttal. Resten utgörs av koncentrerad juice av druva och äpple, vilket är ett annat namn för en sockerhaltig sirap som WHO ur hälsosynpunkt jämställer med vanligt strösocker. Dessa koncentrat står för ungefär två tredjedelar av sötman i yoghurten, som bara är cirka 10-20 procent mindre söt än annan fruktyoghurt.”
Ingredienser: Yoghurt (högpastöriserad mjölk, yoghurtkultur, vitamin D), frukt 20% (druvjuicekoncentrat, äppeljuicekoncentrat, jordgubbar 4%, hallon 4%)
Rå Blåbär
“Både varumärket “Rå” och produktbeteckningen “råsaft” på framsidan antyder att det här är en särskilt rå och obehandlad juice. På baksidan står dessutom att den är kallpressad. I själva verket har juicen pastöriserats, dvs hettats upp för att förlänga hållbarheten, innan den tappats på flaskan. Opastöriserad juice är eftertraktat eftersom det anses ge en friskare mer naturlig smak samtidigt som vissa vitaminer och andra nyttigheter bevaras bättre.”
Ingredienser: Kallpressad råsaft av 100% norrländska blåbär. Pastöriserad.
Semper gluten free Bovete & Teff mjöl
“Framsidan ger intrycket av att det rör sig om ett mjöl av naturligt glutenfria frön av bovete och teff. I själva verket är det en bakmix, som förutom 23 procent bovete och ynka 3 procent teff innehåller en rad olika stärkelser, fibrer och därtill förtjockningsmedel. Tillsammans med rismjöl utgör mjölerna endast 45 procent av innehållet.”
Ingredienser: Mjöl 45% (bovete 23%, ris, teff 3%), majsstärkelse, tapiokastärkelse, potatisstärkelse, veg. fiber (glutenfri havre, sockerbeta), psylliumfröskal, förtjockningsmedel (hydroxypropylmetylcellulosa).
Pågen Brioche hamburgerbröd
“Brioche är ett franskt bröd, bakat med smör och ägg, som på senare tid har blivit populärt att använda till lyxigare varianter av snabbmatklassikern hamburgare. De här bröden innehåller dock ingen av dessa ingredienser. Ingredienserna är i själva verket snarlika deras vanliga hamburgerbröd. Den enda egentliga skillnaden är att det inte ligger några sesamfrön på locket och att de har smaksatts med smörarom.”
Ingredienser: Vetemjöl, vatten, socker, rapsolja, jäst, surdeg på vete (2%), salt, vetegluten, majs, vegetabiliskt emulgeringsmedel (mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar (raps)) och smörarom.
Röstresultat
Totalt 19 100 röster fördelade enligt nedan:
Alpro Cuisine soya vispbar (9 416 röster)
Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär hallon & jordgubb (3 431)
Pågen Brioche hamburgerbröd (3 270)
Rå Blåbär pressad råsaft (2 019)
Semper gluten free Bovete & Teff mjöl (964)
Chris says
Skrämmande är egentligen inte “fusket” i sig, utan att enbart 19 100 konsumenter röstade. Är så få intresserade är det ju inte så märkligt att så många företag anser det är lätt att (ostraffat) lura konsumenterna!
Anna Sparre @ 4health.se says
Intressant infallsvinkel 🙂 Men jag hade själv missat det, så det handlar kanske mer om hur stor spridning/marknadsföring Äkta Vara har
Chris says
Allting annat sprids ju som en löpeld på Facebook!