Suget efter ekologisk mat och dryck är rekordstort i Sverige. Under det första halvåret 2014 steg försäljningen med ca 30 %.
KF (Coop) har ökat sin försäljning av ekologisk mat med 25–35 % under de senaste 12 månaderna. Axfood, dvs Willys och Hemköp, med 35 % under det första kvartalet i år och Ica med 43 %.
Med ”ekologiskt” menar de produkter som antingen är Kravmärkta eller som har en ekomärkning från EU. Kravstämpeln står på ungefär fyra femtedelar av det ekologiska utbudet.
Systembolagets försäljning av ekologiskt vin fördubblades också under det första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2013. Öl ökade med 44 %.
Totalt förra året såldes ekomärkta livsmedel för 8,9 miljarder kronor i Sverige inom detaljhandeln, inklusive Systembolaget. Under det första halvåret i år ökade försäljningen med 30 procent jämfört med motsvarande period i fjol, enligt uppskattningar från den oberoende analysfirman Ekoweb.
Ett av de största skälen till den kraftiga ökningen just nu är att sortimenten i butikerna har breddats. Större sålda volymer och därmed ökad produktion har också möjliggjort lägre priser på många ekologiska varor.
En anledning till minskade prisgap är att de stora livsmedelsföretagen har satsat på fler egenproducerade ekologiska varor, vilket har fått upp volymerna och sänkt produktionskostnaderna.
Animaliska ekoprodukter kostar i regel betydligt mer eftersom den ekologiska uppfödningen, med bland annat mycket höga krav på djurvälfärden, är dyrare.
En bra trend tycker jag personligen. Att vi värnar om kvalitet, betyder att vi värnar om vår hälsa och om att bevara miljö och djur. Nu ska vi bara se till att ha höga krav på att ekologiskt verkligen är ekologiskt så att inte samma fusk pågår som med andra klassificeringar, tex virgin olivolja: https://4health.se/olivoljebedrageriet
http://www.dn.se/ekonomi/rekordstor-efterfragan-pa-ekologisk-mat-i-ar/
Lämna ett svar