I takt med att indiernas konsumtion av läsk och snabbmat ökar, höjs allt fler röster om höjda skatter och regleringar – något som oroar de globala mat- och läskjättarna som nu planerar sitt motdrag.
Fetman och ohälsan ökar dramatiskt i världens folkrikaste demokrati samtidigt som västerländsk skräpmat och en allt mer stillasittande livsstil sprider sig bland befolkningen. Antalet sjukligt feta indier var 30 miljoner 2014 jämfört med 1,2 miljoner 1975 och antalet sjukligt feta tonåringar har nästan fördubblats i Indien de senaste fem åren. Förra året larmade landets hälsominister om att nästan en tredjedel, 29 procent, av indiens tonåringar mellan 13-18 år var sjukligt feta. Nästan dubbelt så mycket som för några år sen, 2010, då samma siffra bara var 16 procent. I dag lider dessutom 78 miljoner av landets 1,3 miljarder invånare av någon form av diabetes och man har uppskattat att siffran kommer att öka till 123 miljoner 2040.
Den stigande ohälsan har länge oroat politiker, läkare och folkhälsoexperter och de senaste åren har en rad politiska åtgärder för att vända utvecklingen diskuterats. Premiärministern väntas inom kort presentera ett lagförslag som ska tvinga livsmedelstillverkare att tydligt märka sina förpackningar med fett-, socker- och saltinnehåll. Det har också diskuterats om en eventuell ”fettskatt” på skräpmat skulle vara en väg framåt. Det hoppas jag inte, det är en sockerskatt som behövs, även om fettet i snabbmat oftast är ett riktigt risigt fett.
Regleringar gillas dock inte av alla. Flera stora mat- och läskjättar har nu börjat samarbeta för att möta eventuella lagförslag som kan störa företagens vinster i en bransch värderad till 500 miljarder kronor. Storföretag som Pepsi och Nestle koordinerar lobbyarbete och ska få den indiska regeringen att ta till andra medel än punktskatter och regler för att möta ohälsan. Marknaden är fortfarande relativt outforskad och det finns stora vinster för företag som Coca-Cola, Pepsi, Nestle och McDonalds att hämta i den snabbväxande indiska ekonomin. Marknaden för högprocessad, näringsfattig skräpmat med mycket energi i, är bara en tiondel så stor som Kinas, men väntas växa kraftigt de kommande åren. Bland annat väntas marknaden för kolsyrad dryck växa med 3,7 procent och marknaden för processad mat väntas växa med 8 procent per år fram till 2021, enligt Euromonitor International.
Sorgligt….
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/livsmedelsjattar-rustar-for-indiskt-skrapmatskrig
Th.B says
Tja, sorgligt ja, men läge köpa fonder inom Big farmaindustrin specialinriktad på INDIEN ?.